ارزیابی کیفی برنامه درسی رشته مهندسی آب و سازه های هیدرولیکی از منظر دانش-آموختگان به روش تحلیل سلسله مراتبی |
کد مقاله : 1031-IWWA (R1) |
نویسندگان |
مهرشاد صمدی *1، محمد کاظم قربانی2 1علم و صنعت، دانشکده مهندسی عمران، مهندسی آب و سازه های هیدرولیکی 2دانشگاه علم و صنعت ، دانشکده مهندسی عمران |
چکیده مقاله |
یکی از مؤثرترین روشهای توسعه کشورها افزایش کیفیت آموزش مراکز آموزش عالی است. بنابراین، در این پژوهشکه از نوع پژوهش توصیفی-پیمایشی است، به بررسی وضعیت کیفی آموزش مهندسی آب و سازه های هیدرولیکی به -عنوان یکی از گرایشهای مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران در یکی از دانشگاههای ایران پرداخته شده است. در این مطالعه سه معیار اهداف، مواد و منابع و محتوای آموزشی از دیدگاههای کلاین و اَکِر پرسیده شده است. به این صورت که، ابتدا از طریق مصاحبه تلفنی و گفتگو با تعدادی از دانشآموختگان از آنها خواسته شده تا به روش مقایسه زوجی، وضعیت کیفی درسهای مصوب رشته مهندسی آب و سازه های هیدرولیکی را براساس این سه معیار ارزیابی کنند. در ادامه با استفاده از روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی، ضرایب وزنی اهمیت درسها براساس هر معیار، به طور مجزا بهدست آمد و در ادامه نیز ضرایب وزنی نهایی اهمیت درسها براساس هر سه معیار مشخص شدند. براساس نتایج بهدست آمده، در مجموع برای سه معیار استفاده شده در این مطالعه، دو درس ریاضیات عالی مهندسی و هیدرودینامیک دارای کمترین ضرایب وزنی بودند. علاوه بر این، درس اجزاء محدود از نظر معیار اهداف، درس هیدرولیک پیشرفته از نظر معیار مواد و منابع، و درس سد خاکی / بتنی از نظر معیار محتوا دارای ضرایب پایین بودند. از اینرو، پیشنهاد میشود که این درسها در اولویت بررسی قرار گیرند. |
کلیدواژه ها |
آموزش،مهندسی آب و سازه های هیدرولیکی،ارزیابی کیفی،الگوی اکر و کلاین،روش تحلیل سلسله مراتبی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |