راهکارهای مدیریت آب پنهان(مجازی)درجهان |
کد مقاله : 1002-IWWA |
نویسندگان |
غلامحسین لکزائیان پور *1، مریم رستمی2، فتانه رستمی3 1گروه آب دانشکده آب وخاک دانشگاه زابل.ایران 2دانشجوی دکترای مدیریت محیط زیست دانشگاه آزاداسلامی واحد علوم وتحقیقات تهران 3دانشجوی دکترای اقتصاد محیط زیست دانشگاه آزاداسلامی واحد علوم وتحقیقات تهران |
چکیده مقاله |
آب پنهان یاآب مجازی درواقع مقدارآب جاسازی شده در محصولات مختلف بشمارمی آیدو به آب مورد نیاز برای تولید یک محصول مربوط می شود . بامدیریت آب پنهان می توان تقاضا ی بشربرای آب را درمناطق خشک و نیمه خشک جهان پایین نگه داشت . آب پنهان بیانگر مقدار آبی است که برای تولید مواد غذایی یا کالاهای تجاری مصرف می شود. اگراین مواد غذایی یا کالاها به یک منطقه خشک صادر شوند ,دیگر در آن منطقه ی خشک نیاز به مصرف آب برای تولید این مواد نیست. افزایش رقابت برسرمنابع آب وهمچنین افزایش تقاضا باعث شده است که بحث مدیریت آب پنهان دردنیامطرح گردد. امروزه انتقال آب پنهان در تولیدات غذایی یکی ازمولفه های مهم در مدیریت منابع آب در سطح جهانی و به خصوص درمناطق کم آب بشمارمی آید. در سطح ملی، ردپای آب یک ملت ,مقدار استفاده از منابع آب داخلی، صرفه نظر از جریان صادرات آب است ودر مورد ” محتوای مجازی آب ” یک محصول صحبت می کند. مقدارآب پنهان هرکشورمی تواندبربازارآب آن کشورنیزتاثیربگذارد.هدف از ارائه این مقاله معرفی مفهوم آب پنهان یامجازی و ارائه راهکارهای مدیریت آن درکشورها وهمچنین نقش آن درشرایط اقتصادی, اجتماعی و سیاسی آینده جهان می باشد. |
کلیدواژه ها |
آب پنهان ، آب مجازی,تجارت آب مجازی , مدیریت ,ردپای آب, بهره وری ,آب سبز,بازارآب. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |